مشاور سازمان خصوصی‌سازی‌ از اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان در مبادلات امروز خبر داد. او در عین حال تأکید کرد: برخی خریداران خارجی تمایل دارند سهام هواپیمایی هما را بخرند.

به گزارش همشهري، رفت‌وآمد خارجي‌ها در همه بخش‌ها در جريان است اما هنوز خبري از حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بورس نيست. بازار سهام تاكنون هيچ برنامه مدوني براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي معرفي نكرده و تعداد شركت‌هاي بورس هم همان 350شركت است، اما سازمان خصوصي‌سازي‌ كه قرار است امروز به وكالت از صندوق فولاد و تأمين اجتماعي 73درصد از سهام ذوب‌آهن اصفهان را بفروشد، از سال قبل برنامه‌هايي را براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي آغاز كرده است.

اين سازمان سال قبل همراه تيم اقتصادي دولت به ژاپن رفت و در اجلاس سالانه كنفدراسيون مديران صنايع ژاپن فهرستي از 40شركت ايراني را به ژاپني‌ها معرفي كرد. پس از اين سفر زمزمه‌هايي در مورد فروش سهام ذوب‌آهن اصفهان به شركت هواپيمايي هما به سرمايه‌گذاران آسيايي و اروپايي مطرح شد. اما با وجود چنين خبر‌هايي به‌تازگي واحد اطلاعات اكونوميست در گزارشي مفصل تحليل كرد كه خارجي‌ها اشتياق چنداني براي سرمايه‌گذاري در بازار سهام ايران ندارند.

اكونوميست در اين گزارش نوشت: تأمين مالي، مهم‌ترين دغدغه خارجي‌ها براي ورود به بازار ايران است اما محدوديت‌هاي قوانين بانكداري خرد يكي از مشكلات اين تأمين مالي است. هر‌چند بازار سهام به روي سرمايه‌گذاران خارجي باز است ولي تعداد اندك شركت‌هاي بورس و ريسك تحريم شركت‌ها توسط آمريكا مانع از حركت سرمايه‌هاي خارجي به بازار سهام ايران است. در واقع، به‌دليل ريسك ناشي از خريد سهوي سهام شركت‌هاي تحريم‌شده توسط آمريكا، خارجي‌ها اشتياق چنداني براي سرمايه‌گذاري در بورس ندارند. تحليلگران داخلي نيز در گذشته از تعداد كم شركت‌هاي بورس و انفعال مديران براي پذيرش شركت‌هاي جديد انتقاد كرده بودند.

با وجود چنين تحليل‌هايي به‌نظر مي‌رسد كه پس از سفر رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ به ژاپن روز موعود فرا رسيده است چرا كه ديروز سازمان خصوصي‌سازي‌ از اشتياق برخي سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد سهام شركت‌هاي ذوب‌آهن اصفهان و برخي ديگر از شركت‌هاي ايران ازجمله هواپيمايي هما خبر داد.

  • هما مشتري اروپايي دارد

جعفر سبحاني، مشاور سازمان خصوصي‌سازي‌ در مورد 73درصد از سهام شركت ذوب‌آهن اصفهان كه قرار است امروز 17درصد آن به وكالت از صندوق فولاد و بقيه به وكالت از شستا از سوي اين سازمان فروخته شود، گفت: سرمايه‌گذاران خارجي نه فقط براي خريد سهام ذوب‌آهن اصفهان بلكه در مورد ديگر شركت‌هاي ايراني نيز ابراز تمايل كرده‌اند اما در مورد ذوب‌آهن اصفهان اين اشتياق و تمايل از سوي سرمايه‌گذاران خارجي بيشتر است.

او به اينكه سرمايه‌گذاران چه كشور‌هايي در رقابت براي خريد بلوك 73درصدي سهام ذوب‌آهن حاضر خواهند شد، اشاره‌اي نكرد اما در مورد هواپيمايي هما توضيح داد: اساسا تعويق در فروش سهام اين شركت هواپيمايي به‌دليل حضور سرمايه‌گذاران خارجي بود و اكنون برخي سرمايه‌گذاران خارجي خواستار خريد سهام اين شركت هستند. از او پرسيديم كه متقاضيان خريد هواپيمايي هما از چه كشور‌هايي هستند. وي گفت: فعلا نمي‌توان مليت اين سرمايه‌گذاران را اعلام كرد اما سرمايه‌گذاراني از اروپا براي خريد سهام هواپيمايي هما اعلام آمادگي كرده‌اند.

  • جزئيات عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان در فرابورس

امروز، بلوك ۷۳ درصدي ذوب‌آهن اصفهان در فرابورس ايران عرضه مي‌شود. بلوك 73درصدي سهام شركت ذوب‌آهن اصفهان شامل 5 ميليارد و 743ميليون و 936هزار و 88سهم امروز(يكشنبه 30خرداد) توسط سازمان خصوصي‌سازي‌ در بازار دوم فرابورس ايران عرضه مي‌شود. بنابر آگهي منتشر شده اين ميزان سهام به وكالت از سوي سازمان تأمين اجتماعي و صندوق حمايت و بازنشستگي كاركنان فولاد و به قيمت پايه هر سهم 4116ريال و ارزش كل پايه 23هزار و 642ميليارد و 40ميليون و 938هزار و 208ريال روي ميز فروش مي‌رود.

همچنين مبلغ سپرده شركت در اين مزايده 709ميليارد و 261ميليون و 228هزار و 147ريال تعيين شده و قرار است اين بلوك 73‌درصدي ذوب‌آهن اصفهان به‌صورت 20درصد نقد و بقيه اقساط 5ساله از طريق كارگزاري تأمين سرمايه نوين واگذار شود.

کد خبر 337464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha